Uncategorized

Abrupte verandering?

By 21 juni 2021 juni 22nd, 2021 No Comments

Onze gesprekken gaan op dit moment dagelijks over verandering, crisis, het nieuwe normaal. Dit doet vermoeden dat we in een abrupte verandering verkeren. Maar is dat zo? Is deze situatie zo plots? Of is het niets anders dan de continue ontwikkeling waarin we verkeren?

De jaren ‘20 en ‘21 kenmerken zich zeer zeker door beweeglijkheid, en los van alle vragen, biedt dat ook speelruimte en kansen. Het is de kunst om de mogelijkheden te zien en je te leren verhouden tot deze verandering.

Dit vraagt veel. Van mensen, teams en organisaties. Het begint met de acceptatie of bewustwording dat aanpassing noodzakelijk is. Dat vraagt om de bereidheid, en soms de moed, om oude manieren van denken en handelen los te laten en nieuwe te omarmen.

“What got you here; won’t get you there” – Marshall Goldsmith

Verandering als natuurlijk gegeven

Maar er is eigenlijk weinig meer natuurlijk dan ontwikkeling. Ieder jaar volgen de seizoenen elkaar op; ontwikkelt een rups zich tot vlinder en bloeit de kersenboom. Ieder jaar ontwikkelen kinderen zich van peuter naar kleuter. Ieder jaar herijken teams hun samenwerking. Ieder jaar herijken organisaties hun koers. Ieder jaar ontwikkelen medewerkers nieuwe vaardigheden. Ieder jaar ontstaan nieuwe werkvormen, productinnovaties en mogelijkheden.

Zou het helpen als we niet meer praten over transities, veranderprogramma’s en change management; maar ontwikkeling omarmen als een natuurlijk gegeven?

Wij geloven dat verandering een continu proces is; de natuurlijke drijfveer tot aanpassing die onze evolutie al eeuwenlang drijft. Verandering is niet iets dat je timeboxed. Niet iets dat je afvinkt. Het is dus geen project met een kop en staart dat je managet, het is een vaardigheid die je ontwikkelt; als medewerker en als organisatie

Juist de weg ernaartoe maakt het de moeite waard

Het is de reis die je als organisatie ooit bent gestart. Deze reis begint met een heldere bestemming. Een reis waarin iedere stap die je zet je dichter bij je bestemming brengt en daarmee randvoorwaardelijk is voor succes. Dit vraagt dat de reis zelf ook zinnig en zinvol is. Het gaat niet enkel om het doel; maar juist de weg ernaartoe maakt het de moeite waard.

“Do the best you can, until you know better. Then when you know better, do better” – Maya Angelou

 Door je bestemming te definiëren vanuit een diep bestaansrecht blijft deze bestemming geldig en relevant. Het is veel meer dan een financiële doelstelling; het is een baken waar je continu op terugvalt als organisatie. De een noemt het purpose, de ander noemt het je Why. Je bestemming verandert eigenlijk nauwelijks.

Ja, de wereld verandert. Maar dat betekent niet dat je je bestemming telkens moet bestellen. Enkel de weg ernaartoe wijzigt, soms zelf drastisch. Vaak ingegeven door een aanleiding van buitenaf. Dit zorgt ervoor dat je je plannen bijstelt; je aanpassingen doorvoert en nieuw (organisatie)vaardigheden moet ontwikkelen.

Organizational Journey

Wat vraagt dit van jouw organisatie? Wij geloven niet dat dit een transformatie – of veranderprogramma vraagt. In essentie vraagt het om je bestemming centraal te stellen en ontwikkeling te omarmen als een natuurlijk gegeven. Ontwikkeling van medewerkers, teams en daarmee de organisatie. Altijd in het licht van die bestemming.

Dit vraagt om een incrementele aanpak; elke dag vooruit. Het ontwikkelen van veranderkracht, op alle niveaus, als essentiële organisatievaardigheid. Dit vraagt om het centraal zetten van medewerker, leiderschap- en organisatieontwikkeling.

Ontwikkeling is een noodzakelijke beweging die de mens eigen is. En die vraagt om in goede banen te worden geleid, zodat er richting en bestemming ontstaat, en we onszelf niet isoleren of loszingen van het grotere geheel. Dit noemen wij een Organizational Journey.

Dus verandering draait juist om de weg ernaartoe; de reis zelf. De reis ernaartoe staat altijd in het licht van het doel; van de bestemming die diepgeworteld zit. Dit inzicht leren waarderen leidt tot een andere kijk op verandering. Door de reis te beschouwen als (meest) waardevol ga je deze op een andere manier benaderen. En vloeit het beoogde resultaat daaruit voort.

Upane helpt medewerkers en organisaties door het brengen van de menselijke maat (humanizing strategy) omdat we geloven dat mensen het verschil maken. We stellen medewerker & organisatieontwikkeling centraal. We begeleiden organisaties en individuen bij het realiseren van hun (persoonlijke) bestemming; hoe verhoud jij je tot deze tijd?

 

Meer weten over Humanizing strategy? Wij vertellen jou graag meer over deze onderwerpen, neem contact met ons op via info@upane.nl