De kunst van een strategie succesvol implementeren

Een succesvolle strategie-implementatie verwezenlijkt je dromen en plannen en zet een beweging in gang. De kern van die beweging zijn je medewerkers. Zij staan volledig achter de idealen en doelen van de organisatie. Zij leven de strategie. Die stroomt door hun aderen. En dat brengt de organisatie vooruit. Het maakt jouw bedrijf effectiever, duurzamer en energieker.

Je organisatie is nooit statisch. Er zijn veel redenen om te veranderen. Sommige zijn groot, andere zijn klein. Vaak zijn redenen complex en vragen ze om een veranderkrachtige organisatie.

Waar het begint
Wanneer jouw organisatie verandert, zet je de stip op de horizon. En dan begint het. Doelen zijn niet altijd helder. Weet jij wel waar je precies naartoe werkt? En wat jij en je collega’s vandaag moeten doen om de bestemming te halen? Je wilt bijvoorbeeld groeien naar een omzet van 30 miljoen. Maar dan? Wat zegt dit? Weten medewerkers wat dit betekent voor hun dagelijkse werkzaamheden?

Bovendien: waarom zouden medewerkers überhaupt aan een financieel doel meewerken? What’s  in  it  for  them? Een omzet van 30 miljoen zegt medewerkers niet veel. Het is net alsof je zegt: we moeten de schouders eronder zetten om onze aandeelhouders blij te maken. Ga jij voor dat doel iedere dag met plezier naar je werk?

Purpose als ijkpunt
Een purpose zegt je medewerkers wél iets. Die vertelt waar je het voor doet, waarom je iedere dag naar het werk gaat en waarom je doet wat je doet. En bovenal: een purpose geeft reden om actief aan de verandering bij te dragen. Medewerkers voelen dan de intrinsieke motivatie. Dat zet hen en jouw strategie in beweging.

Bewegen is een samenspel. Een integraal proces
Het begint met een heldere bestemming; weten waar je naar toe gaat en hoe je daar komt. Maar ook wat er nodig is om dit te kunnen. De integrale verandering vangen wij in onze vijf kerngebieden.

Bestemming

Een bestemming is niet zomaar een doel of nieuwe visie, maar het uitgangspunt van alles. Het is de reden waarom jullie doen wat jullie doen.

Zo bepaal je dat

Leiderschap en gedrag

Als een bedrijf beweegt, verandert ook het leiderschap mee. Het vraagt om andere kwaliteiten en vaardigheden. Die kun je ontwikkelen.

Zo doe je dat

Employee journey

Een consistente employee journey creëert betrokken medewerkers. Die heb je nodig als jouw organisatie een verandering doorgaat.

Zo bereik je dat

Organisatie effectiviteit

Als duidelijk is wat de bestemming is, moeten de structuren, processen en systemen de medewerkers ondersteunen om dat doel te bereiken.

Zo werkt dat

Verbinding

Een bestemming moet een gedeelde bestemming zijn. Iedere medewerker binnen het bedrijf moet gedreven zijn om daaraan bij te dragen.

Zo gaat dat

Groeien doet pijn
Door alle kerngebieden te raken en de verandering concreet te maken, ben je al goed op weg om een strategie te implementeren. Maar dan is er nog een obstakel, iets menselijks: Veranderen is eng.

We zijn gewoontedieren. Dat maakt veranderen misschien wel het moeilijkste dat er is. We moeten uit onze comfortzone komen en dat vraagt om kwetsbaarheid. We moeten kritisch zijn: onszelf de beruchte spiegel voorhouden.

Maar veranderen is ook uitdagend, energiek en leerzaam. Upane laat die kant graag zien. Dat doen we met aandacht voor de mens: met onze humanizing strategy. We laten zien en voelen hoe inspirerend een beweging kan zijn. En we nemen de angst voor het onbekende weg.

Zet de beweging met Upane in.

Neem contact op